Autonomia robotnicza

Autonomia robotnicza
Aby zapobiec degeneracji ruchu społecznego, włoscy autonomiści zrealizowali koncepcję, wybiegającą o krok dalej od realiów ruchów czy partii oficjalnie kontestujących, lecz rzeczywiście potwierdzających istnienie kapitalizmu, w jego ewentualnie odświeżonej formie i treści. Dokonali analizy z punktu widzenia tych, którzy najbardziej odczuwali agresywny charakter gospodarki.

Marksizm i anarchizm

Marksizm i anarchizm
Upadek marksizmu w sferze politycznej i kompromitacja praktycznej realizacji idei „dyktatury proletariatu”, pociągnęły za sobą ogromne przeobrażenia na płaszczyźnie kulturowej. Ideolodzy systemu kapitalistycznego, mogli więc ogłosić „koniec historii”, ruch rewolucyjny został wyrugowany nie tylko w sensie fizycznym, zniknął również z ludzkich umysłów.

Teorie kryzysu

Teorie kryzysu
Czy kryzysy są wpisane w naturę sytemu kapitalistycznego, czy też są wywołane czynnikami wobec niego zewnętrznymi? Rozstrzygnięcie tego dylematu oczywiście ma spore znaczenie dla postawy, jaką dziś przyjmiemy: odrzucimy system w całości, czy będziemy starali się go jedynie reformować... aby dotrwał do następnego wstrząsu.

Samorządowa alternatywa

Samorządowa alternatywa
Czy w latach 80. istniała w ruchu "Solidarność" samorządowa alternatywa, zarówno dla PRL-owskiego socjalizmu, jak i dla kapitalizmu? Co się z nią stało? Czy samorządowa rewolucja została zdradzona, a jeśli tak to przez kogo? Na te pytania, mające fundamentalne znaczenie dla zrozumienia dzisiejszej sytuacji w Polsce, staramy się znaleźć odpowiedź w "Przeglądzie".

{rokbox title=|Przegląd Anarchistyczny nr 6 :: jesień-zima 2007| thumb=|images/06-m.jpg|}images/06.jpg{/rokbox}
Upadek marksizmu w sferze politycznej i kompromitacja praktycznej realizacji idei „dyktatury proletariatu”, pociągnęły za sobą ogromne przeobrażenia na płaszczyźnie kulturowej. Ideolodzy systemu kapitalistycznego, mogli więc ogłosić „koniec historii”, ruch rewolucyjny został wyrugowany nie tylko w sensie fizycznym, zniknął również z ludzkich umysłów. Oczywiście opór wobec brutalnego wyzysku i eksploatacji nie zniknął. Przybiera on jednak formy, które nie mogą zakwestionować globalnej ideologii neoliberalnej. Z jednej strony mamy więc religijny i narodowy fundamentalizm, stanowiące substytuty walki rewolucyjnej, z drugiej pojedyncze wybuchy klasowej wściekłości w postaci zamieszek i strajków.
Podejmujemy tematykę marksizmu, gdyż na jego przykładzie można w najpełniejszy sposób odpowiedzieć na pytania dotyczące dzisiejszych strategii na rzecz radykalnej zmiany społecznej. Czy marksizm, a szczególnie jego nowoczesne rewizje, mają nam w tym względzie coś do zaproponowania?

Zagadnienia podejmowane przez autorów, należy odnieść nie tylko jako argumenty w dyskusji historycznej, czy też do rozmów o abstrakcyjnej przyszłości, ale odnieść do dzisiejszych realiów i problemów.

Czy w latach 80. istniała w ruchu "Solidarność" samorządowa alternatywa, zarówno dla PRL-owskiego socjalizmu, jak i dla kapitalizmu? Co się z nią stało? Czy samorządowa rewolucja została zdradzona, a jeśli tak to przez kogo? Na te pytania, mające fundamentalne znaczenie dla zrozumienia dzisiejszej sytuacji w Polsce, staramy się znaleźć odpowiedź w "Przeglądzie".

W dziale odnoszącym się do wolnościowej kultury, możemy się zapoznać z poglądami i problemami najstarszej i najbardziej znanej grupy teatralnej, odwołującej się do anarchizmu, amerykańskiego The Living Theatre, który odwiedził Polskę latem 2007 r.

Z perspektywy działalności archiwistycznej prowadzonej w Poznaniu przez Bibliotekę Anarchistyczną, ważne są artykuły dotyczą aktywności szwajcarskiego Centrum Badań nad Anarchizmem, które istnieje od ponad 60. lat gromadząc spuściznę ruchu anarchistycznego. Ta historia powinna unaocznić wagę zachowania wolnościowej kultury i idei także na gruncie polskim.


Artykuł aktualizowany: 11.01.2011